Weet wat je (di)eet!

In de praktijk kom ik het veel tegen, in het begin werkt het dieet en vliegen de kilo′s eraf en wanneer je er nog een paar kilo af wil hebben, lukt het niet meer.
Hoe kan dat toch?

Factoren voor een gezond lichaam met een daarbij passend gewicht

Om te beginnen zijn er veel factoren die ervoor zorgen, of je een gezond lichaam hebt met een daarbij passend gewicht. Om er een paar te noemen:

  • Hormoonhuishouding

    veel hormonen dragen bij aan de stofwisseling, denk hierbij bijvoorbeeld aan insuline die helpt om suikers / koolhydraten af te breken!

  • Darmflora

    een gezonde darmflora zorgt voor een betere opname van voedingstoffen!

  • Mentale gesteldheid

    stress draagt bijvoorbeeld bij aan een ongezond gewicht!

  • Voeding

    kies voor voeding in plaats van vulling!

  • Beweging

    voldoende beweging houdt je fysiek in vorm en geeft ook een mentale opkikker!


Over bovengenoemde factoren valt nog zoveel te vertellen, dat is echter teveel voor dit moment. Voor nu probeer ik aan te geven dat afvallen en gezond zijn, veel meer inhoudt dan alleen een dieet volgen of extra bewegen in je dagelijks leven.

Verleidingen

Ook zijn er veel factoren die ervoor zorgen dat je in de verleiding komt om minder goede keuzes te maken. Denk hierbij aan de reclames die voorbij komen, hoe supermarkten zijn ingericht. De toevoegingen in voeding: enerzijds houden ze de voeding langer goed, anderzijds zorgen ze er ook voor dat je vaker trek krijgt in deze producten.
De marketing achter afslank -pillen, -broeken, -cabines en de diverse diëten is enorm.

Belangrijk is om te weten wat je doel is en aan de hand daarvan een plan maken hoe dit te bereiken. Wanneer je bewust bent van wat je doet, kun je makkelijker en eerder bij sturen.
Om tot zo′n plan te komen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wil ik snel afvallen?

  • Wil ik blijvend resultaat?

  • Wil ik gezond leven?


Wanneer je snel afvalt op een ongezonde manier zal het resultaat niet blijvend zijn! Heb je zin om elk jaar weer opnieuw moeite te moeten doen om in die leuke kleren te passen?


Kortom ... weet wat je (Di)eet

  • Een gezond lijf is hard werken en echt niet simpel! Het is belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor weinig koolhydraten / suikers, heeft het weinig zin om calorieën te tellen. Calorieën tellen is naar mijn mening sowieso achterhaald maar dat is wellicht een ander gesprek.

  • Maak voor jezelf doelstellingen en bereid je goed voor, wanneer je diabetes hebt zijn er andere dingen waar je rekening mee moet houden dan wanneer je geen diabetes hebt. Wanneer je hormonen niet in balans zijn of je darmflora niet op orde, zul je daar eerst iets aan moeten doen voordat je gewicht veranderd.

  • Bereid je goed voor, maak een persoonlijk plan en loop niet blindelings achter anderen aan. Ieder lichaam reageert net even anders.

  • Begin aan iets wat bij je past en wat je 80% van de tijd vol kunt houden. Wanneer je in oude gewoontes vervalt krijg je langzaam maar zeker je oude lichaam weer terug, je zult dus een leefstijl moeten zoeken die niet als beperking voelt. Bij een dieet ben je gefocust op wat er allemaal niet mag. Het leven mag een feestje zijn daarbij past een leefstijl die lekker en makkelijk vol te houden is.

  • Vraag indien nodig hulp aan een leefstijl- of vitaliteitcoach.


Ik hoop dat je iets gehad hebt aan bovenstaande informatie en dat je het met plezier gelezen hebt. Altijd leuk als je in een reactie laat weten hoe je hier zelf mee omgaat.
Wanneer je behoefte hebt aan hulp om jouw persoonlijke doelstellingen inzichtelijk te krijgen, of wanneer je vragen hebt, dan kun je altijd contact met me opnemen. Dit gaat het makkelijkst via een persoonlijk bericht of telefonisch: 06-18193300.

Liefs Marie Heleen